Menestyvä toimintakulttuuri
Talotekniikan hätäkeskus 24 Center on vakiinnuttanut paikkansa asiakkaiden keskuudessa. Pian kaikkiin pohjoismaihin leviävä innovatiivinen yritys painottaa rohkeaa toimintakulttuuria, jossa vastoinkäymiset nähdään mahdollisuuksina ja virheet oppimistilaisuuksina.
Vantaan liike-elämän keskuksessa, valtateiden ja kauppakeskuksien naapurissa sijaitseva 24 Center on kuluneiden vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa talotekniikan alalla ja yhteistyökumppaneidensa verkostossa. Uusi ja innovatiivinen yritystoiminta on vastannut nykymaailman nopeasti muuttuviin tarpeisiin, ja arkisen työn keskellä yrityksen toimintakulttuuri on ollut suuressa roolissa.
”Toimintakulttuuri heijastuu ulospäin ja välittyy aina loppuasiakkaalle”
Toimintakulttuuri on tärkeää tiedostaa
Yrityksen toimintakulttuuri on kuin peili: se heijastaa sisäistä tekemistä ja tahtotilaa kaikille sidosryhmille ja ulkopuolisille tarkkailijoille. Annettujen lupausten lunastamista ja pärjäämistä nykymaailman nopeasyklisessä muutoksessa havainnoidaan jatkuvasti, vaikka sitä ei itse tiedostaisikaan.
”Toimintakulttuuri heijastuu ulospäin ja välittyy aina loppuasiakkaalle”, toimitusjohtaja Joose Pinomaa toteaa. ”Se näkyy esimerkiksi asiakaspalvelussa ja siinä, kuinka me huomioimme asiakkaan tarpeita.”
24 Centerissä nähdään, että yrityksen toimintakulttuuri ei ole ainoastaan lauseita paperilla tai kaunista retoriikkaa internetsivuilla. Kaiken keskiössä on työntekijä, asiakas ja yhteisö – toisin sanottuna ihminen. Näiden ihmisten tehtävänä on toteuttaa strategiaa, joka on 24 Centerin toiminnan kulmakivi.
”Meillä toimiva henkilöstö tekee jokaisella tasolla sellaista työtä, joka vie strategiaamme eteenpäin”, Pinomaa kertoo. ”24 Centerin strategia on itse asiassa muokannut toimintakulttuurimme sellaiseksi, millainen se nyt on. Meillä on selkeä visio ja selkeät tavoitteet, ja näitä vie eteenpäin omannäköinen toimintakulttuuri.”
Rohkeus yrittää ja mennä tuntemattomaan on toimintakulttuurin ytimessä
24 Centerin toimintakulttuurin yksi ilmentymä on rohkeus. Se tarkoittaa hyvin laaja-alaista toimintatapaa liike-elämässä ja maailmassa. Kun markkinoille syntyy täysin uudenlainen tapa hoitaa taloteknisiä ongelmia ja palvella asiakkaita, se vaatii laajan pohjatyön lisäksi rohkeutta rintaan. Tämän päälle kun lyötiin vielä koronapandemia ja sen luomat tummat pilvet lähes kaikkien yrittäjien taivaanrantaan, toimintakulttuurin oli pakko muovautua rohkeaksi.
”Me uskalsimme hyvin epävakaassa koko maailmaa käsittävässä pandemiatilanteessa kasvattaa toimintaamme ulkomaille”, Pinomaa sanoo ja viittaa heidän Ruotsissa hyvin alkaneeseen kokeiluun. ”Se vaati kuitenkin aitoa halua tehdä ylimääräistä työtä, sietää epävarmuutta ja olla rohkeita.”
Vaikka korona-aika ei ole vielä kokonaan ohi, nuori ja innovatiivinen 24 Centerin yhteisö tähyää jo kauemmas. Visiona on laajentaa toimintaa ensin Norjaan, ja sen jälkeen muihinkin pohjoismaihin. Peili heijastaa ulospäin henkilöstön sisällä palavaa toimintakulttuurin henkeä: rohkeutta yrittää ja astua kohti tuntematonta.
Virheet opettavat ja kasvattavat
Toinen 24 Centerin merkittävä osa toimintakulttuuria on suhtautuminen virheisiin ja epäonnistumisiin. Niitä ei haluta nähdä vain negatiivisina iskuina, vaan mahdollisuuksina oppia uutta ja kasvaa paremmaksi versioksi.
”arkisessa työssä ei tarvitse pelätä virheitä ja epäonnistumisia”
”Virheet ovat arvokkaita!” Joose Pinomaa linjaa. Hänen mukaansa niiden tarkastelu on oppimisprosessi, joiden analysoiminen hyvässä hengessä on mahdollisuus aina johonkin parempaan. 24 Centerissä uskalletaan onnistumisten lomassa myös epäonnistua, joka luo työyhteisöön välittömän ja kannustavan ilmapiirin. Tämä on luonut yritykseen toimintakulttuurin, jossa virheiden tekemistä lähestytään totutusta mallista poiketen oppimisen ja kannustuksen kautta.
Kun arkisessa työssä ei tarvitse pelätä virheitä ja epäonnistumisia, se ruokkii omalta osaltaan myös innovatiivisuutta ja uusien ideoiden syntymistä. Ideoita ei tyrmätä, virheistä ei rangaista eikä epäonnistujaa ajeta häpeään. Tällainen toimintakulttuuri antaa tilaa hengittää ja mahdollistaa yrityksen kyvyn muutokseen ja uusiutumiseen nykyajan tarpeiden mukaisesti.
Toimintakulttuuria tulee ohjata, ei pakottaa
24 Centerin toimintakulttuurissa tulee hyvin selvästi esille rohkeus ja uuden oppiminen. Työntekijä Tatu Laukkanen kuvaa ilmapiiriä töissä joustavaksi ja motivoivaksi. ”Tärkeää on, että asiakkaat saavat parasta mahdollista palvelua”, hän toteaa. ”Siihen tämä tähtää loppupelissä, hyvään asiakaskokemukseen.”
Toimitusjohtaja Joose Pinomaa on iloinen työyhteisöstään ja siellä vallitsevasta toimintakulttuurista. Strategia luo tavan toimia, ja jokainen työntekijä on omalla panoksellaan tekemässä 24 Centerin menestyvää toimintakulttuuria joka päivä.
”Jos ryhtyisin pakottamaan täällä tietynlaista toimintakulttuuria, niin metsään mentäisi”, Pinomaa sanoo lopuksi. ”Kaikki lähtee näistä ihmisistä täällä. Ei toimintatapoja voi pakottaa, niitä tulee ohjata.”