ruotsin etusivu

24 Center hakee vahvaa kasvua kansainvälistymisestä

Talotekniikan hätäkeskus 24 Center on toiminut Suomessa jo kolme vuotta. Sen toiminta-alue ulottuu koko maahan, ja yritys on vakiinnuttanut paikkansa talotekniikan alalla. Tämän vuoden syyskuussa 24 Center otti ensimmäisen askeleensa kansainvälistymisen tiellä käynnistämällä pilottijakson Ruotsissa.

”Olemme huomanneet, että palvelumme toimii parhaiten tiheästi asutuilla alueilla”, 24 Centerin toimitusjohtaja Joose Pinomaa sanoo. ” Ajatuksena on, että lähdetään laajentamaan suuremmille markkinoille ja pilotoimaan, kuinka palvelumme toimii ulkomailla isommissa kaupungeissa, tässä tapauksessa Tukholmassa. ”

Yritystoiminnan laajentaminen ulkomaille vaatii monenlaista työtä ja valmistelua. Riskitöntäkään se ei ole, etenkään silloin, kun maailmaa ravistelee kansainvälinen pandemia ja monet yritykset ovat talousvaikeuksissa. Oman vision saavuttaminen vaatii kuitenkin rohkeita linjavetoja myös vaikeina aikoina.

”Suomi on meille liian pieni toimintaympäristö”, Pinomaa toteaa. ”Meidän visiomme on olla yksi Euroopan tunnetuimmista taloteknisistä toimijoista. Sen eteen täytyy tehdä rohkeasti töitä ja hakea uutta kasvua.”

Alun perin testijakso Tukholmassa oli tarkoitus käynnistää jo alkukesästä, mutta kevään tapahtumat, osittain koronasta johtuen, lykkäsivät aloitusta myöhemmäksi. Syyskuun 22. päivänä toiminta saatiin länsinaapurissa kuitenkin hyvin käyntiin. Kaikki on vaatinut pitkäjänteistä ja huolellista suunnittelutyötä.

”Ruotsi-pilotti ei ole ollut mikään hetken mielijohde, vaan pitkä prosessi”, Pinomaa sanoo. ”Se on vaatinut selvitystyötä ja erilaisten mahdollisuuksien kartoittamista. Kaikki on lähtenyt liikkeelle hyvin ja liiketoimintamme on nyt käynnissä.”

24 Centerin yhteistyökumppanuuksista vastaava Kalle Matikainen kertoo, että ensimmäisiä ja tärkeimpiä askeleita laajentumisessa oli kumppaniverkoston kasvattaminen Tukholman ja Uppsalan alueelle.

”Aloitimme tämän Ruotsi-pilotin ikään kuin yhteistyökumppanihankinta edellä”, Matikainen kuvaa. ”Halusimme ennakoidusti saada alueelle hyvän verkoston, jotta pystymme takaamaan laadukkaan palvelun asiakkaille.”

Hänen mukaansa kumppanihankinta on ollut Ruotsissa selkeämpää kuin Suomessa. Tämä on johtunut ennen kaikkea siitä, että käytössä on ollut nyt valmiiksi kehittynyt konsepti, ja yritysten kysymyksiin on ollut selkeät vastaukset.

”Kumppaniyrityksiä on saatu Ruotsissa hyvin mukaan ja palvelu on lähtenyt käyntiin hienosti”, Matikainen sanoo. ”Positiivista on ollut se, että kumppanit ovat alkaneet ottaa tilauksia automaattisesti vastaan ja tiedonkulku on ollut selkeää.”

Ruotsalaisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta on tullut jo nyt hyvää palautetta. Palvelupäällikkö Henrik Jyränoja on tyytyväinen ensimmäisiin viikkoihin. 24 Centerillä on tässä vaiheessa takanaan yli 100 toteutettua tilausta ja 40 yhteistyökumppania Tukholman alueella.

”Meillä on ollut Tukholmassa 5–6 tilausta päivässä”, Jyränoja kertoo. ”Kun ottaa huomioon sen, että Ruotsissa emme toimi vielä ympäri vuorokauden, se on jo nyt verrattavissa Helsingin lukuihin.”

Joose Pinomaa kuvaa Ruotsissa tapahtuvaa toimintaa kevyeksi pilotiksi. Se tarkoittaa sitä, että palvelu on käytettävissä vain virka-aikana ja sitä operoidaan pitkälti Suomesta käsin. Tästä huolimatta tulokset ovat näyttäneet hyviltä. Jyränoja nostaa yhdeksi onnistumisen mahdollistajaksi Ruotsin erilaisen kotitalousvähennyksen. Kokemuksemme mukaan Ruotsi on palvelumyönteinen markkina, jossa yritykset hoitavat kotitalousvähennyksen pitkälti asiakkaan puolesta toisin kuin Suomessa, jossa kotitalousvähennyksen hakeminen jää tilaajalle ja tapahtuu vasta veroilmoituksen yhteydessä.

24 Centerissä ollaan tyytyväisiä uusiin mahdollisuuksiin, joita laajentuminen ulkomaille on tarjoamassa. Kansainvälistyminen taloudellisesti herkkänä aikana ja koronapandemian tuomien uhkakuvien ympäröimänä vaatii rohkeutta. Tärkeintä on kuitenkin tehdä oma työ tunnollisesti ja tarkasti.

”Meillä ja yhteistyökumppaneilla on hyvät odotukset 24 Centerin suhteen Ruotsissa”, Kalle Matikainen sanoo. ”Haasteita ja kilpailua totta kai on. Asiakkaat viime kädessä päättävät, keneltä palvelun tilaa, ja me haluamme tehdä työmme mahdollisimman hyvin.”

Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää