Min cykel rullar genom luften som fräschas upp av morgondaggen. Klockan är ungefär 06.47. Solen skiner mot mitt ansikte. Jag trampar in på innergården till vår kontorsbyggnad i Aviapolis i Vanda. Jag låser cykeln. Jag kliver in. Jag tar trapporna i stället för hissen. Jag klättrar upp till vårt kontor på 4:e våningen. Så börjar en vanlig arbetsdag för 24 Centers energiska jourhavande operatör.
Jag tar en kopp rykande kaffe från vår kontorslounge och beger mig till kontoret för att påbörja morgonväckningen. Telefonen börjar sakta ringa och själva arbetet tar sin början. Att hjälpa människor. Det är vad vi på 24 Center verkligen gör. Varje kund som ringer mig får den service de behöver efter ungefär tre minuters samtal. Från ett och samma nummer.
I mitt jobb ingår också att svara på kundernas elektroniska offertförfrågningar. Det är en härlig känsla varje gång en kund tackar mig för ett snabbt svar. På 24 Center svarar vi oftast på offertförfrågningar inom 1 minut.
Jag sitter i vårt bekväma kontor och smuttar på mitt kaffe. Mellan samtalen finns det också tid att koppla av, till exempel genom att krypa upp i en säckvävsstol. På så sätt är man bättre förberedd på att lösa nästa kunds problem. Min kollega tar hälften av dagens samtal, vilket bidrar till att minska arbetsbelastningen på den enskilde medarbetaren och dessutom snabbar upp vår svarstid till kunden i en hektisk situation. Jag går och äter lunch i lugn och ro medan min kollega har jour.
Efter lunch brukar samtalen komma i ett relativt lugnt tempo och resten av dagen går snabbt. Vid 15-tiden tackar jag mina arbetskamrater för dagen och hoppar upp på min motorvägssläde för lite fritid. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var en trevlig dag på jobbet.

