Entreprenörers tid är ofta dyrbar. Denna tid bör inte slösas bort. En entreprenör höll på att förlora en stor del av den tiden en januaridag.
En man sitter i sitt kök, dricker ett klassiskt ångande morgonkaffe och bläddrar i "hesar". Han är en entreprenör. Dagens arbete och belastning ligger framför honom och efter en rejäl frukost och kaffe är det dags att sätta igång. Mannen reser sig upp, drar på sig jackan och stövlarna och går ut. Det är kallt och hans andedräkt är ångande. Luften är frisk.
Mannens bil står i en separat garagebyggnad. Tanken på en varm bil känns bra. Han går fram för att öppna dörren, snön knarrar under hans stövlar. Han skjuter in nyckeln i Abloy-låset. När han vrider om nyckeln känner han att allt inte står rätt till.
Det är som om nyckeln har fastnat. Den går inte att vrida om i låset. Han tror dock att den kraftiga frosten bara har gjort låset lite stelare. Han vrider om nyckeln med lite mer kraft. Det hörs ett klick och på ett ögonblick står mannen med den trasiga nyckeln i handen.
Han börjar fundera febrilt på en lösning på problemet. Han kan inte missa jobbet i dag, för hans kalender är full av möten. Det finns en reservnyckel, men den är inte till någon nytta när nyckeln sitter fast djupt inne i låset. Mannen bestämmer sig för att sluta stressa, eftersom han vet att låssmeden kan ta bort den på ett kick. Han söker på nätet efter det snabbaste sättet att få en låssmed att komma till platsen.
Telefonen ringer hos kundtjänsten på 24 Center. En kundtjänstmedarbetare tar emot en rutinbeställning och kunden får löfte om att en låssmed ska vara på plats så snart som möjligt. Mannen har väntat inne i värmen en stund och ser att låssmedens bil lyser in genom fönstret. Mannen går ut och ser att låssmeden redan är i full gång med garagelåset. Efter en stund tas biten bort, ett lås sätts på låset och dörren öppnas med en reservnyckel.
Entreprenören körde iväg i sin bil för att arbeta omedelbart, medan låssmeden stannade kvar för att packa verktygen tillbaka i sin bil. Trots det mindre bakslaget trodde kunden att det skulle bli en bra dag.
24 Centers faktura till kunden var:
Arbetsgivaravgift: 198,00 e
Bidrag till tjänstebil: 69,00 e
Totalt: 267,00 e
Asikakas svarade också på 24 Centers feedbackundersökning. Enligt honom hade låssmeden anlänt inom 15 minuter efter samtalet. Kundtjänsten fick betyget 8, medan installatören fick hela 10. Den muntliga feedbacken var trevlig att läsa. Allt gick smidigt från början till slut."