Medarbetarprofil Jaakko Kammonen

24 Center erbjuder hjälp och råd för både akuta och icke akuta utmaningar och installationer inom fastighetsservice. I vårt företag arbetar många olika yrkeskategorier, bland annat specialister inom fastighetsteknik, konstruktörer och kundtjänstmedarbetare. Tillsammans bildar de ett starkt team och erbjuder mångsidiga lösningar på våra kunders behov av fastighetsservice.

För att säkerställa en smidig leverans av assistans och för att snabbt få ut proffsen i partnernätverket på jobb måste den underliggande tekniken fungera som ett väloljat maskineri. IT-avdelningen på 24 Center är ett område som Jaakko och Eero ansvarar för, och i det här blogginlägget träffar vi Jaakko Kammos, som är mjukvaruutvecklare.

 

Från biltillverkare till mobilutvecklare

Jaakko Kammonen har varit intresserad av teknik redan från ett mycket tidigt skede. Detta ledde till att han började studera fordonsteknik som fordonsmekaniker, varefter han fick arbetslivserfarenhet inom både fordonsunderhåll och reparationstjänster samt som lastbilschaufför. Fordonsbranschen är också ett område som ständigt utvecklas när det gäller informationsteknik, och med detta intresse för utveckling ansökte Jaakko om att få studera datavetenskap med inriktning på mjukvaruutveckling.

Efter examen från Haaga-Helia och som nyutexaminerad IT-ingenjör såg Jaakko i platsannonserna att 24 Center sökte en utvecklare av mobil programvara. Han skickade in en jobbansökan och fick snart en kallelse till intervju. Jaakko har nu arbetat på 24 Center i drygt två år. I början av sin anställning var hans huvudsakliga roll mobilutvecklare. Hans arbete har nu blivit mer varierat och han arbetar alltmer som fullstack-programmerare.

 

Omfattande arbetsuppgifter som mjukvaruutvecklare

Den programvara som används av 24 Center är utvecklad av vårt IT-team. Våra arbetsdagar består av vidareutveckling av vår egen programvara, underhållsuppgifter och skapande av nya funktioner. 24 Center har kontor i Finland, Sverige och Norge, men för närvarande utförs alla tekniska utvecklingsuppgifter i Finland. Jaakko säger att man kan utveckla sina egna färdigheter varje dag. Arbetssättet i olika länder och behoven hos personer i olika befattningar, till exempel inom fakturering eller kundtjänst, måste beaktas när man utformar nya funktioner och implementerar användarkrav.  

En arbetsdag innebär mycket sökande, definierande och prioriterande av information, men det är också givande. 24 Centers strategi är att göra det så enkelt som möjligt för vanliga människor att lösa uppgifter och utmaningar inom byggservice. Det är viktigt att ge kunden en sömlös upplevelse, från beställning av arbete till service efter försäljning. Utvecklingen av nya funktioner är ett primärt fokus i denna strategi. Jaakko förklarar hur roligt det är att upptäcka att en ny funktion som har utvecklats faktiskt underlättar en kollegas arbetsdag eller gör en kunds vardag ännu mer effektiv. När sådana funktioner som gör vardagen smidigare kan omsättas i praktiken känner Jaakko att hans arbete är framgångsrikt.

Vid behov ger han eller hon IT-stöd, till exempel till partnernätverket i användningen av 24 Center Partner-applikationen och kan vara involverad i att demonstrera tjänsten för nya användare. I övrigt är det 24 Centers kundtjänstmedarbetare och säljare som ansvarar för kundarbetet. Läs mer om partnernätverkets erfarenheter av 24 Center.

 

Potentialen i artificiell intelligens på 24 Center 

Artificiell intelligens ses som en stor trend i många sammanhang, och även om det låter lockande och är mycket omskrivet är det inte något som man kan lita på fullt ut i dagsläget. 

AI kan användas för att effektivisera arbetet, oavsett om det gäller programmering eller marknadsföring, men i slutändan är det upp till rätt person att kontrollera slutresultatet. Jaakko tror att AI i framtiden kan komma att användas i större utsträckning vid utveckling av system.

För närvarande erbjuds partnernätverkets medlemmar jobb med hjälp av geolokaliseringsdata, och appen erbjuder jobb baserat på plats. Detta kan minska onödiga resor från ena änden av staden till den andra, vilket gör arbetet ännu mer effektivt. Dessutom bidrar användningen av platsdata till att undvika onödiga uppdrag, till exempel får en rörmokare från Rovaniemi inget mervärde av ett rörmokararbete i Helsingfors. Det är möjligt att AI i framtiden kommer att möjliggöra en effektivare användning av den data som genereras av algoritmer och ett mer riktat erbjudande av uppdrag till partnernätverket.

24 Center har skapat ett banbrytande koncept och dess progressivitet har skapat en stark konkurrensfördel. I framtiden kan fler företag komma att etablera sig på marknaden, men 24 Centers konkurrensfördel bygger på ett funktionellt och innovativt mjukvarupaket. Detta möjliggör en sömlös implementering av servicekonceptet i hela Finland och även i övriga nordiska länder.


Koppla av i naturen på fritiden

Jaakko tillbringar större delen av sin arbetsdag framför en dator, så på fritiden försöker han vara aktiv och varierad. Han går regelbundet på gym och spelar padel.

Förutom inomhussporter kopplar Jaakko av i naturen. Han återhämtar sig genom att fiska i sin stuga, men mountainbike ligger honom också varmt om hjärtat. Om inte annat så kan han glömma allt annat när han sitter på sadeln. En tradition har blivit en fartfylld downhill-cykeltur på sommaren, då han cyklar mountainbike nerför Finlands fjäll och faror. Jako drömmer om att en dag åka utomlands till de så kallade stora pojkarnas backar i Alperna.  

 

Kontakta 24 Center 

I brådskande fall är det bäst att kontakta 24 Center per telefon: ring 0100 2470. Numret är tillgängligt 24 timmar om dygnet, alla dagar på året. 

I icke-brådskande fall kan du kontakta oss inte bara via telefon utan också via chatt. Du kan också lämna en samtalsförfrågan via chatten så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

För att starta en chatt på vår webbplats klickar du på den gula blinkande bollen längst ner i högra hörnet. Du kan också använda onlinebeställningsformuläret för att beställa brådskande arbete. Fyll i kontaktformuläret och få hjälp den dag du önskar. Alternativt kan du skicka en order- och offertförfrågan via e-post till [email protected].

 



De mest aktuella bloggarna

Uppvärmning

Mest beställda el- och värmearbeten på vintern

Vinterns mörker och växlande temperaturer gör att många av de vardagliga utmaningar som vi möter i vår kundtjänst återspeglas i våra kontakter. Ofta handlar frågorna om hur belysningen fungerar, om effektiv uppvärmning och om säkerheten i hemmet.

Läs mer
sugning automatisk reparation
Sugande bil

Tömning av en septiktank med en sugbil

Regelbunden tömning av septiktanken är en viktig del av avloppsvattenreningen, särskilt i områden utan kommunalt avloppssystem. Tömningsprocessen utförs av en sugbil, som suger upp avfallet från septiktanken och transporterar det säkert till

Läs mer
Uppvärmning

TOPP 7 mest beställda HVAC-arbeten på vintern

Vintern för med sig en rad olika väderförhållanden, från sträng frost till milda, skyddande temperaturer. Detta kan sätta ditt hems fastighetstekniska system på prov. På vintern är de flesta av våra larmsamtal relaterade till HVAC-arbete, till exempel

Läs mer
Uppvärmning

Mest beställda el- och värmearbeten på vintern

Vinterns mörker och växlande temperaturer gör att många av de vardagliga utmaningar som vi möter i vår kundtjänst återspeglas i våra kontakter. Ofta handlar frågorna om hur belysningen fungerar, om effektiv uppvärmning och om säkerheten i hemmet.

Läs mer

Få en rabattkod på 10 euro när du prenumererar på nyhetsbrevet!

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet får du en rabatt på 10 euro på din prenumeration.