Integritetspolicy
Representanter för privat- och företagskunder, 24 Center Oy, 25.5.2018
Styrenhet
24 Center Oy
Robert Huber väg 3
01510 VANTAA
Person som ansvarar för dataskydd
Personuppgifter som behandlas
Registrerade grupper: privatkunder hos 24 Center Ltd och personliga ombud för företagskunder
Följande personuppgifter samlas alltid in från enstaka kunder:
- Namn
- Telefonnummer
- Leveransadress (Postadress), från vilken koordinaterna för leveransadressen beräknas
- Telefonadress
Vid behov kommer även följande personuppgifter att samlas in från en engångskund:
- Företagets namn
- Företagets organisationsnummer
- Ombudets roll i företaget
- Socialt ID
- Födelsedatum
- E-postadress
- Faktureringsadress (postadress)
- Faktureringsadress (e-fakturaadress)
- Kontonummer
- Bilens registreringsnummer
- Beskrivning av platsen och ytterligare information: beskrivning av hur man hittar till platsen, hur platsen ser ut, vem som är där för att ta emot installatören, trappkod, ...
Den information som samlas in från en avtalskund är densamma som för en engångskund, med tillägg av följande:
- Företagets namn
- Företrädarens namn
- Ombudets roll i företaget
- Representantens e-post
- Telefonnumret till företrädaren
- Företagets organisationsnummer
- Adress
Syfte och grund för behandling
24 Center Ab behandlar personuppgifter för att fullgöra de avtal som bolaget har ingått med sina kunder. Med den registrerades samtycke använder 24 Center Ab de personuppgifter som det samlar in också för marknadsföringsändamål.
Behandlingsgrunderna enligt dataskyddsförordningen är följande:
- Artikel 6.1 b i EU:s dataskyddsförordning: för att genomföra ett avtal eller åtgärder före avtalets ingående på begäran av den registrerade.
- Samtycke från den registrerade Artikel 6.1 a för marknadsföringsändamål
- För att uppfylla en rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i EU:s dataskyddsförordning (redovisning)
Mottagande grupper
Rollerna inom bolaget beskrivs i informationsredovisningen.
Bokförare: (Faktucon Oy) information som är nödvändig för bokföringsändamål För partner
Dessutom programvara eller webbtjänster från Accountor Finago, Domainhotelli Oy
Dessutom lämnas uppgifterna ut till LINK Mobility Oy, vars SMS-gränssnitt förmedlar SMS-meddelanden från 24 Centers övervakningssystem till nätverket av operatörer och partners/kunder.
Avtalsändringar som krävs enligt GDPR kommer att göras med ovan nämnda tredjepartsbiträden av personuppgifter.
Bevarandetid för personuppgifter
Personuppgifterna lagras under den tid som behövs för att utföra den avtalsenliga tjänsten och under den tid som kundförhållandet varar. Kundförhållandet inleds med en engångskund när kunden beställer en tjänst av 24 Center Ab och upphör på kundens eller 24 Center Ab:s begäran. Kundrelationen med en avtalskund gäller under den tid som avtalet är i kraft. Dessutom fortsätter lagringen i upp till 10 år efter mottagandet av uppgifterna om den registrerade har samtyckt till att deras uppgifter används för marknadsföringsändamål, såvida inte den registrerade återkallar sitt samtycke tidigare.
När uppgifterna blir överflödiga eller föråldrade kan de arkiveras i ett arkiv som är tillgängligt för VD för 24 Center Ltd, såvida inte utövandet av den registrerades rättigheter kräver fullständig radering av uppgifterna. I sådana fall kommer lämpliga skyddsåtgärder att vidtas.
En årlig översyn görs också för att kontrollera om det finns en rättslig grund för att lagra alla personuppgifter och för att radera eventuella överflödiga uppgifter.
Den registrerades rättigheter
Den registrerade har följande rättigheter:
- Rätt att få tillgång till personuppgifter
- Rätt till rättelse
- Rätt till radering
- Rätt till begränsning av behandling
- Rätt att göra invändningar
- Rätt att överföra uppgifter från ett system till ett annat
I alla frågor som rör den registrerades rättigheter ska den registrerade kontakta 24 Center Oy:s verkställande direktör, vars kontaktuppgifter anges ovan.
Rätt att göra invändningar
Enligt artikel 21 i kapitel 3 i GDPR har den registrerade rätt att invända mot behandling av personuppgifter som rör honom eller henne på ett sådant sätt att den personuppgiftsansvarige inte får behandla dem när vissa villkor är uppfyllda. Exempelvis kan man invända mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål. För att utöva rätten att göra invändningar ombeds den registrerade att kontakta VD för 24 Center Ltd.
Återkallande av samtycke
Den registrerade kan när som helst återkalla sitt samtycke till att hans eller hennes uppgifter används för marknadsföringsändamål. Detta kan göras genom att kontakta 24 Center Ltd:s verkställande direktör.
Rätt att klaga
Enligt artikel 77 i GDPR har registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet om de anser att personuppgifter behandlas i strid med förordningen.
Skyldighet att lämna information
Endast de uppgifter som är nödvändiga för de ovan nämnda behandlingskriterierna samlas in och därför är tillhandahållandet av uppgifterna obligatoriskt och nödvändigt för att avtalet ska kunna ingås. När det gäller personuppgifter som behandlas på grundval av samtycke är tillhandahållandet av uppgifterna naturligtvis frivilligt.
Dataintrång
Bolagets VD är ansvarig för de anmälningar om dataintrång till myndigheten och den registrerade som krävs enligt GDPR.
Risk för den registrerades rättigheter och friheter
Risken för den registrerades rättigheter och friheter bedöms vara måttlig. Den hanteras genom lämplig och efterlevande styrning av dataskyddet. Riskbedömningen har implementerats i bolagets informationsredovisning.