asiakaspalvelija työskentelemässä

Hyvä yhteishenki vauhdittaa kehitystä

Talotekniikan hätäkeskuksen taustalla on hyvä yhteishenki

24 Centerin työn ytimessä on asiakaspalvelutyö. Firman ensimmäisistä kuukausista asti mukana ollut Bjarne Blomstedt kuvaa työtä mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. Onnistuneesti loppuun asti saatettu tehtävä on aina hymyn aihe. 

Talotekniikan hätäkeskuksen, eli 24 Centerin, asiakaspalvelukeskuksessa ollaan työn touhussa. Puhelin soi ja asiakaspalvelijat kuuntelevat keskittyneesti soittajan ongelman. Kun talotekninen hätä yllättää, on kätevää saada apu nopeasti ja laadukkaasti yhden puhelinnumeron takaa. 24 Centerin työntekijät välittävät tehtävänannon eteenpäin yhteistyökumppaneilleen ja pian apu on jo matkalla. 

”Työ täällä on mielenkiintoista ja vaihtelevaa”, kertoo Bjarne Blomstedt. ”Aina kun puhelin soi, ei voi tietää millainen ongelma tai tarve asiakkaalla on. Se selviää vain vastaamalla.”

Blomstedt on ollut 24 Centerin mukana miltei alusta saakka. Hänen työtehtävänsä on asiakaspalvelukeskuksessa, jonne tulee päivän aikana useita puheluita taloteknisiin ongelmiin liittyen. Tässä työssä ollaan joka päivä aivan 24 Centerin ytimessä kiinni. 

Yrityksen idea tiivistyy siinä, että yhden puhelinnumeron takaa löytyy kaikki talotekninen osaaminen. Blomstedt tiivistää tämän avainsanaan ”helppous”.  

”Asiakkaana sinun ei tarvitse soittaa seitsemälle tai kymmenelle firmalle, jotka lupaisivat tulla ensi viikolla paikalle. Meidän järjestelmämme hoitaa asian puolestasi laajan kumppaniverkoston avulla. Yksi soitto meille riittää, ja hoidamme paikalle tekijän.” 

Esimerkiksi juhannuksena voi olla vaikeaa saada paikalle päivystävää talotekniikan ammattilaista. Bjarne toteaa, että juuri tämän vuoksi 24 Center on olemassa. Soittaessaan päivystysnumeroon asiakkaan ei siis tarvitse kysellä, että onko teillä aikaa. Yrityksen hartiat ovat sen verran leveät, että aina löytyy joku vapaana oleva tekijä. 

Huolimatta modernista maailmasta ja applikaatioiden runsaasta määrästä, 24 Centerin keskuksessa asiakkaan ongelman ottaa vastaan aina ihminen. Se luo toimintaan inhimillisyyttä, joka näkyy vuorotyönä ja päivystyksen luonteenomaisesti myös työvuoroina juhlapyhinä. Motivaatio ja työn merkityksellisyys kuitenkin näkyy Bjarnelle kirkkaasti. 

”Ratkaistu tehtävä on aina miellyttävä. Silloin kun saat palvelun tarvitsevalle asiakkaalle, siinä on aina hymyn aihe. Jos asiakas on sattunut vielä kiittämään, se nostattaa fiilistä vielä enemmän.”

Mielenkiintoinen ja kehittyvä työpaikka

24 Centerin liiketoiminta alkoi marraskuussa 2017, ja jo muutaman kuukauden kuluttua Blomstedt siirtyi firman palvelukseen. Hän näkee yrityksen erittäin mielenkiintoisena ja kehittyvänä työpaikkana. 

”On ollut mukavaa olla alusta asti mukana ja osallistua kehittämistyöhön. Me mietimme täällä joka päivä, että missä mennään, mihin ollaan menossa ja mitä pystymme parantamaan. Yhteishenki täällä on hyvä”, Bjarne kertoo. 

24 Center on toistaiseksi pieni yritys, ja monitahoiset hierarkiat ja portaat ihmisten välillä puuttuu. Bjarne näkee tämän hyvänä asiana. 

”Olen työskennellyt aiemmin isoissa työpaikoissa, joissa kommunikaatio saattoi tyssätä väliesimiehiin ja vastaaviin”, hän kertoo. 

24 Centerissä tätä ongelmaa ei ole, vaan toimintamalli on hyvin välitön ja toimiva. Täällä voi kävellä suoraan toimitusjohtajan huoneeseen ja jutella kehitysideoista. ”Ideasta saa kertoa vapaasti, se huomioidaan ja siihen annetaan usein vastaidea. Näin tärkeät pointit tulevat esille”, Bjarne kuvaa heidän toimintaa.

Blomstedt kokee työnsä eräänlaiseksi ongelmanratkaisuksi. Hän on työskennellyt aiemmin IT-alalla ja teletekniikka-alalla, jossa perusajatus oli sama. Käsillä on ongelma, joka pitää ratkaista. Ongelmanratkaisutaidosta sekä taloteknisestä osaamisesta on valtava hyöty myös 24 Centerin asiakaspalvelutyössä. Asiakkaan puheluun vastaa siis henkilö, jolla on kokemusta ja osaamista kyseisestä aihealueesta. 

Talotekniikan osalta Blomstedtin opettajana toimi taloprojekti. 

”24 Centerille tullessani mainitsin työhaastattelussa, että jouduin rakentamaan talon piirtämällä sen ensin itse, sillä ei löytynyt sopivia valmistaloja. Itsetehty taloprojekti opetti talotekniikkaa syvällisesti. Tämä iski firman omistajiin ja sain paikan.”

Tiimi menee yhdessä eteenpäin

Muut työntekijät kuvaavat Bjarnea muun muassa niin, että hän on kaveri, jolla on vastaus aina kaikkeen. Tämän kuullessaan Bjarne nauraa. 

”No, onhan minulla enemmän elämänkokemusta kuin nuoremmilla. Pyrin jakamaan tätä tietoa niin, että kaikki oppivat lisää. Mutta ei minulla nyt aivan kaikkeen löydy kuitenkaan vastausta.”

Blomstedt on aiemmin toiminut yrityksissä teamleaderina. Hän kokee 24 Centerin tiiminä, joka menee yhdessä eteenpäin. 

”Yritän aina etsiä syyn, miksi teen jotakin”, hän kuvaa. ”Tässä yrityksessä se on itsestäänselvyys kaikille, miten tämä homma toimii. Täytyy ymmärtää, mistä talotekniikassa on kyse ja miten talo toimii.”

Bjarnelle on tärkeää, että 24 Center pärjää ja että asiat tehdään yhdessä. Tärkeää on kuitenkin myös se, että työpaikka ja kotielämä erottautuvat toisistaan. Silloin on mahdollista keskittää energia oikeisiin asioihin.

”Minulla on aina ollut se draivi, että työt tehdään kunnolla. Palkinto hyvin tehdystä työstä on se mielihyvä, että voi sanoa: Tämä oli onnistunut päivä, kiitos, palataan huomenna”, Blomstedt linjaa.  

Teksti: Markus Koskinen

 

Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää